Vybíráte současný (nový) přístroj?

je nabíledni, že současné přístroje nejsou vždy a úplně ideálním řešením pro každého. Ty gramofony, které se nové prodávají někde mezi 5-10tis kč jsou často zárukou nevratného poškozování Vašich LP desek (hlavně výrobky s USB portem), u dražších přístrojů (10-30tis) zase platíme za modely, které se sice honosí karbonem, klavírním lakem a jiným marketingovým pozlátkem, to však aby zakryly svoji naprostou technologickou jednoduchost a často jen průměrné technické parametry. Jsou proto tak drahé, že se vyrábí v malých seriích, a proto, že výroba a distribuce musí pokrýt vysoké současné náklady.  Pokud jste se už zakoupili přístroj nový, tak alespoň nastavte správně přitlak a hlavně tolik podceňovaný antiskating, jinak se budou Vaše LP desky přehráváním plíživě a nevratně poškozovat (stejně i jehla) 

Jak vybírat (použitý) gr@mofon?

Úvodem - všichni víme, že ani nejlepší CD player za mnoho desítek tisíc kč se kvalitou přednesu nevyrovná klasické LP desce (neplatí u formátu SACD, kteréžto nosiče jsou ale drahé a nedostupné); gramofon, podobně jako kotoučový mgf je mnohdy citová záležitost, část nábytku atp. Pro někoho je to nutnost a závislost, neboť přehrávat např. Led Zeppelin, Pink Floyd, Dire Straits, Beatles a jiné tituly právě z 60, 70 a 80. let z digitálního CD absolutně se nehodí, tak jako už vůbec se nedají poslouchat z mp3, waw, flac, shit, atp :)

Kvalitní gramofony se často (ale ne výhradně) poznají podle hmotnosti, použitých materiálů a úrovně konstrukčního návrhu a strojního/dílenského provedení. pohon talíře bude vždy řemínkový (belt drive) nebo přímý (direct drive), což bych samo o sobě neviděl jako kriterium volby. Ovládání gramofonů je čistě manuální, polo(semi)automatické (auto return) nebo full-automat, poptávka je tu rozdělena v poměru ca 10/60/30% (man/semi/full). Někteří hifisté opovrhují full-automaty, já nikoliv  pokud je proveden bytelně...a občas si jej chce pustit i žena, což je pak bezepčnější :) Praktický tip - zvažte, jestli gramofon bude/má stát na zesilovači (hloubka obou komponentů) a také, jak daleko bude gramofon od reprosoustavy a podle toho přemýšlejte o tom, jak moc dobře má být gramofon odpružený; šasi tedy může být zavěšeno plující ve skříni (což je neocenitelné ve stísněných podmínkách), u levnějších provedení je odpružení realizováno pryžovými nožkami (menší životnost díky stárnutí přyže). Důležité (a to hlavně) u použitého gramofonu je konstrukce a stav "kardanového" uložení raménka, které je zavěšeno radiálně i axiálně na (ideálně) 4-5bodových kuličkových ložiscích (počet kuliček a průměr jejich oběžné dráhy ovlivní hybnost/frikci raménka) a dále pak stav kluzného pouzdra/osy talíře.. U kvalitních a málo hraných gramofonů osa při vytahování z pouzdra klade značný odpor (podtlak v pouzdře) a nejeví známek opotřebení (pitting), vybalancované ramínko při testlu s testovací skleněnou deskou plove bez drhnutí a reaguje svým pohybem "na dech" a antiskating klade rovnoměrný odpor po celé desce. Setkávám s množstvím zklamaných kupujících, kterým nemohu pomoci,a kteří skončili s černým petrem, který při nízkých přítlacích přeskakuje díky poškozenému ložiskovému uložení (kalené kuličky se při neodborné manipulaci rády obtisknou do nekalených ložiskových šálků-konečná stanice. Lze však odhalit jednoduchým testem). Pro správnou geometrii raménka se ještě nastavuje VTA a overhang (poloha vložky, vychází z konstrukčního návrhu a je dána výrobcem gramofonu). Co se parametrů týče, tak se u gramofonů udává Rumble/Hum což je odstup rušivých hluků z motoru ev. sítě vůči signálu (u jakostních gramofonů nad 65dB, u starších strojů se pohybuje kolem 50dB což je při použití hodně drahé sloupové reprosoustavy (desítky tisíc kč) už na rozváženou a není od věci si toto nejdřív v praxi poslechnout/ověřit, ale i takový hluk může stále být pod prahem šumu generovaným jehlou plující v drážce. Antiskating: v důsledku silového rozkladu sil působících při přehrávání na špičku hrotu dochází k jeho nerovnoměrnému přítlaku ke stranám drážky, čímž také dochází k nerovnoměrnému levo-pravému zkreslení. Toto se koriguje nastavením antiskatingu za použití kalibračního LP (případně za použití monofonní desky a osciloskopu). Obecná poučka typu "to co nastavíš jako přítlak nastav jako antiskating" se naplní tak u jednoho gramce z deseti, ve zbylých případech si ničíme desky (ale jen trochu). Kdo je labužník a chce si užívat kvadrofonnii, shání LP desky nahrané v režimu SQ nebo CD-4 (úplná separace, s přeslechy zadních kanálů ca 30dB), ale vložka pak musí být schopna přenést pásmo do 40-50kHz (ano, jsou takové, ale je jich málo, průkopníkem ve vývoji byla firma JVC). Dekódování zadních kanálů probíhá podobně jako u FM stereo vysílání, kde se moduluje přídavná zadní informace na nosnou frekvenci (21kHz) a v dekodéru se pak odečítají součtové (ve slyšitelném pásmu, to kvůli vzájemné kompatibilitě) a rozdílové (v nadslyšitelném pásmu) složky přední a zadní informace; dvojčlenkou (p+z)+(p-z)=2P a (p+z)-(p-z)=2Z se vyseparue přední a zadní kanál, levá strana se pak klasicky vylisuje na vnější bok drážky, pravá strana na vnitřní a je to. Kdo si pustí analogově čtyřkanálový Pink Floyd/DSOTM, desku z roku 1974 na quadro receiveru z roku 1975 a na nějakých povedených bednách z roku 1973, ten si dost možná ucvrkne :) Kompatibilita a připojitelnost: gramofon připojujeme k jakémukoliv zesilovači, který má PHONO vstup, kterým bohužel nedisponuje většina levnějších moderních (=hypermarketových) přístrojů. V takovém případě je zapotřebí předřadit PHONO předzesilovač (ca 700kč a výš) a tento zapojit do zesilovače přes vsutp AUX (či TAPE, TUNER, CD). Většina současných vložek je v provedení MM (moving magnet), jsou ale i MC (moving coil, nedoporučuji, nepraktické). Většina gramofonů se uzěmňuje s kostrou zesilovače zemnícím vodičem (GND), jinak bude zvuk obohacen 50Hz složkou ze sítě. Zasílání gramofonů: není to Česká Pošta, ale nezkušený laik, kdo neodborným zabalením gramofon pošle na smrt (typicky od prasklých vík přes prosedlé nožky a zničené jehly až po totální destrukci ramének). Bohužel nejčastější je "jen" vytlačení kuliček v uložení raménka, které pak způsobuje jeho přeskakování (což někteří experti maskují použitím vyšších přítlaků). Zasílání tedy vyžaduje velkou zkušenost a dodržení jistých zásad a pravidel.  Údržba a servis je vhodné několikrát za životnost gramofonu promazat viskózním silikonovým olejem osku motorku ev. hlavní osu tukem. Životnost hrotů se pohybuje kolem 500-700hodin provozu dle nastavení, ohrané či poškozené hroty jsou relativně lehce sehnatelné či jinak řešitelné (pokud se nebavíme o současných vložkách, kde výrobci prodávají náhradní hroty za cenu blížící se ceně vložky nové). řemínky se mění každých ca 20-30let a ty jsou běžně dostupné (v normalizovaných řadách). 

Každému gramofonu, který mi projde pod rukama věnuji nemálo času, aby byl opět jako nový a vyhovoval původní technické specifikaci. S gramofonem dodávám výstupní technický protokol, aby bylo zřejmé v jakém je stavu a jaké jsou m.j. změřené a nastavené hodnoty přítlaku/antiskatingu. 

POZOR Neseřízený nebo nesprávně nastavený gramofon nejenom že kazí radost z poslechu, ale může opakovaným přehráváním nenávratně poškodit Vaše LP desky a nadměrně opotřebovat hrot.

hifiklubbrno příprava gramofonu k prodeji
hifiklubbrno výstupní protokol

Níže jsem pro Vás natočil několik instruktážních videí. Na prvním vidno jest, jak nastaviti správně Antiskating (za předpokladu, že máme správně nastavený přítlak, ale to už snad je zřejmé). Další dvě videa demonstrují, jak se má chovat správně navržené, vyrobené a seřízené nepoškozené raménko vysoce jakostního gramofonu (horizontální a vertikální chod/ložiskové uložení). No a není to pak radost, mit doma jakostní výrobek? posuďte sami: