ještě než začneme s věrným poslechem
Přečetli jste pravděpodobně úvodní stránku tohoto webu a jste na druhé. Z této stránky se dostanete do několika dalších důležitých podsekcí, věnujících se jednotlivým hifi komponentům (podsekce repro, zes, gramo, cd, mgf, md, am/fm, eq a j.), ale i poslechovému prostoru nebo lidskému sluchu a konečně i stručné historii velkých hráčů. Doporučuji přečíst, není to tak strašné :) Pro zahřátí začneme obecným pojednáním o celkovém konceptu/přístupu, odkazem na diskusi s anketou... a jedním veledůležitým varováním :)
Varování!
Veškeré texty dále uváděné čtete výhradně na vlastní nebezpečí :) Jedná se spíše o takový malý blog, shrnutí mých skromných poznatků a zkušeností získaných za mnoho let aktivní, investigativně analytické činnosti v oboru; je to psaní tendenční, jako každý pes i já chválím svůj ocas, takže bacha a berte jej tedy jen jako střípek do Vaší mozaiky cesty za poznáním pravdy; rád se nechám poučit a jakékoli případné nepřesnosti napravím. Kdo je jen nekonstruktivní šťoural, přetrhdílo a vůbec hejtr, ten nechť prosím stiskne Ctrl+F4, okno se automaticky zavře :) děkuji za pochopení
VÝBĚR HIFI v prvním kroku je třeba zamysleti se nad rozpočtem, od kterého se bude odvíjet výsledná zvuková kvalita hudebního řetězce (a ve výsledku i morální a hlavně technická životnost); osobně si myslím, že za cenu středně kvalitního bicyklu (20-50tis, na kterém se mmch. svezeme jednou o dovolené, než nám ho pak před zahrádkou spoluobčan snědších názorů nadobro si vypůjčí :)), se dá s trochou umu a štěstí z druhé ruky pořídit velice vynikající až špičková poslechová sestava, a to k celoročnímu poslechu :) Zvažte především, jaký bude zdroj hudby a jakou požadujete konektivitu a funkce. Pro "běžný" digitální streamovaný/stahovaný poslech jsou např. nároky na kvalitu nižší, naopak u vysokých investic a ambicí zohledněte pak až klidně i poslechový prostor (viz dále). Žánrové hudební preference nemají většinou na rozhodování zásadnější vliv (i když v některých případech např. posluchači jazzu a profesionální muzikanté mohou preferevat středovou ekvalizační úchylku). 50-80% Vašeho úsilí (= čas a peníze) při výběru hi-fi doporučuji investovat do reprosoustavy, která vždy bude mít nejzásadnější vliv na výsledný zvukový výsledek. Přestože nejčastěji řeším "teplé" analogové instalace, velmi často se setkávám i poptávkami po moderních technologiích, proto krátce zmíním hned na začátku:
Ozvučení iPhonů, tabletů a PC/notebooků - pomineme-li vstupní zařízení a hudební soubory často nevalných kvalit (flacy přegrabované z mp3 apod), tak se nebojte - i zde se nakonec vyplatí investovat do nějakých slušnějších systémů, bo dovedete si představit, jak hrozně už to vypadá, když kopírujete "pátou kopii ze čtvrté".. U většinu těchto digitální zdrojů se nabízí např. použít bezdrátový přenos přes Wi-Fi nebo Bluetooth receiver (od ca 800,-kč) napojený na libovolný klasický (=poctivý, analogový) zesilovač (v jedné restauraci jsem takto zprovoznil lampovou gramoskřín Telefunken z 50.let a výsledný vizuální ale i zvukový dojem byl nepřekonatelný) :)
Ozvučení TV, domácí kino - domáci surround systémy jsou dnes opět na ústupu, podobně jako např. 3D televisory (i když to tedy byl úplný propadák). Kvalitních filmů moc není, pokud ano, tak kdo na ně má čas, spousta manželek nám tolik reprobeden ani doma nedovolí atp :). Určitě nedoporučuji soundbáry, protože z principu mají podobně malý objem a stereobázi jako TV, takže nebudou hrát a moc lépe
. Jako první pomoc je tedy asi nejlepší napojit na stávající kolorovaný televisór aktivní subwoofer, a již to bude velká změna. Další řešení vyžadují externí Stereo nebo AV zesilovač, přičemž z hlediska zvukového jeví se jako řešení nejméně šťastné použití malých satelitků doplněných subwooferem (zvuk bude nekoherentní, i když u filmů může se jevit na první poslech jako atraktivní, viz např. systémy Bose). Kde to rozpočet umožní, doporučuji investovat do kvalitní (ve velkých prostorech třeba sloupové) stereo reprosoustavy, pro větší efekt třeba opět doplněné o aktivní subwoofer- už toto řešení Vás bude katapultovat do úplně jiných "filmových" zážitků. Komu toto stereo řešení nebude stačit (velá místnost, velký rozestup mezi předními repro a velký odstup od TV), pak se nabízí přechod na 5.1, a podle velikosti prostoru nadimenzovat a rozmístit zadní efekty a filmový zážitek se ještě drobítek zlepší rozšířením o prostorové efekty. Dialogový (centr) box se občas dá vypustit v případech, kde vzdálenost předních reprosoustav je výrazně menší než jaká je vzdálenost repro/TV- posluchač (tzn. repro hned po stranách TV). 7.1/7.2 řešeníje vhodné do velkých prostor, kde se především předpokládá použití LCD projektoru, a kde jest tím pádem třeba sjednotit zvukové a obrazové těžiště tím, že se další pár efektových repro zavěsí někam nad plátno. Dolby Atmos? je vhodné vyloženě pro technologické nerdy a filmové maniaky (akční, sci-fi apod), systémy jsou to drahá a složité jak fabrika, většina manželek na to bude po většinu Vašeho života čučet jak tele na zavřená vrata a běda, když se Váš přístroj rozhodne se jednou za čas aktualizovat...Filosofickou otázkou pak občas i zůstává, jestli není lepší (po)citovou investicí návštěva klasického biografu (záměrně jsem nenapsal Cinema Multiplexů) - podpořime tím totiž i dobrou věc.
pořizovat zboží nové nebo použité? Osobně se mi osvědčilo (nejen v tomto oboru, týká se to většiny spotřebního zboží kromě telekomunikací a IT) rozhodně pořizovat zboží z dřívějších let a "nespotřebního" období, kdy doba nebyla tak dynamická a hektická, předpokládala se delší morální a tedy i technická životnost, produktové cykly byly delší takže výrobci měli více času na potřebný zdlouhavý vývoj a testování, neexperimentovalo se s novými levnějšími materiály/dodavateli/postupy, ale hlavně he potřeba si uvědomit, že díky absenci internetu (vizuálního a marketingového media) musela výrobky v poslechových studiích prodávat jejich zvuková kvalita, nikoliv až tak design, což se s nástupem internetu přesně obrátilo; všimněte si, kolik lidí má tendenci vybírat hifi jen pocitově - podle vzhledu, značky a vlastně jen "od obrazovky počítače", málokdo má čas navštěvovat studia a porovnávat, takže proč by se současný výrobce měl hnát za zvukovou dokonalostí? Výrobci se v době neinternetové ve zdravé soutěži předháněli kdo bude technicky sofistikovanější, netrpěli tržním stresem a nutností snižování nákladů za každou cenu a na úkor kvality a spolehlivosti, fluktuace zaměstnanců byla menší a know-how bylo kontinuálnější. Výsledkem je, že poctivě navržený (třeba) japonský hi-fi přístroj s 40ti letým nájezdem/náskokem bude mít velmi pravděpodobně nesrovnatelně dokonalejší zvuk a rozhodně vydrží ještě mnohem déle než dnešní, byť i drahá, čínská produkce (která je navíc konstruovaná jako neservisovatelná). A to proti Číně fakt nic nemáme, vždyť nám dala papír, kompas a střelný prach :) Ale, jo, abych byl spravedlivý - možná až bude číňan jednou na eletroniku dávat záruku alespoň 8-10let, tak změním názor. Kurvítka? na kurvítka moc nevěřím, věřím na statistiku a křivku Gausova normálního rozložení. Ta může za to, že Vám číňan odešel dva dny po zárukce. Jiném naopak ten HDMI receiver vydržel 8let. Dnešní spotřební AV elektronika se totiž dimenzuje na morální a pak teprve na technickou životnost, která tím pádem nemusí být větší než 3-5let. Leckomu to dnes stačí.
Pokud nejste vyloženě zkušený nakupující, platí opět obecně, že místo riskování je vhodné spíše vybírat s rozvahou a u osvědčených prodejců, znalých tematiky; protože jen takovým dlouhodobě záleží na spokojeném zákazníku, a tedy na jejich dobrém jménu a pověsti.
Pravidla, rady, doporučení při výběru? rozhodně nehledat pravdu ve víně, ale ani v internetech :), už vůbec ne v internetových fórech. Tady to vezmu z druhého konce. Vy z vás, kteří budete opovídat nějakému Kamilovi na jeho dotaz stran výběru reprobeden, prosím, než mu zarputile vychrlíte svůj nejerudovanější a nejkompetentnější tip na nějakou zaručeně hustou značku a model, zamyslete se, kolika srovnávacích testů jste se zúčastnili a kolik materiálu Vám vlastně vůbec prošlo pod rukama. Jestli málo, radši zvažte mlčení ať mají prostor zkušenější. Někdy také není od věci se Kamila dotázat na nějaké nepodstatné upřesňující detaily jako je komposice poslechového prostrou, poslechové návyky a očekávání, jaká je skladba ostatních komponentů, případně požadavky na spolehlivost/servisovatelnost/následnou obchodovatelnost apod...Z vlastní zkušenosti si troufám hádat, že 80-90% příspěvků je nutno brát (diplomaticky řečeno) s velkou rezervou, a to především v naší rodné kotlině (zahraniční fóra jsou trochu lepší, minimálně v oblasti sebekontroly a práce s negativní emocí :-)). Je např. i úsměvné, že když se (jako prodejce) zapojíte upřímnou radou do nějaké diskuse, je to jako když vosa přistane do včelína, takový účastník diskuse je pro jistotu okamžitě ubodán ochránci morálky :-). Čtení Hi-tech literatury či návštěva High-end studia často končí sociální frustrací nebo naopak nečekaným vírem v peněžence (mmch. pamatujete na tu pohádku o císařových nových šatech?) Známí, stejně jako např. protekce u doktorů, to je většinou také naprosto šílená cesta, protože opět ne každý "typický známý" má tolik potřebné a hlavně široké zkušenosti. Pokud nemáte nějaký jiný opravdu referenční a ověřený kontakt, zbývá pátrání, samostudium, postup metodou pokus-omyl (pro toho, kdo má čas/peníze).
mmch, zajímavý článek a následná ohnivá diskuse na toto thema se kdysi rozhořela na AV manii u článku, který se mnou napsal jeden můj původně klient a tehdy i nadšený redaktor e15; odkaz níže, kdo může, prosím nechť klidně přidá svoji zkušenost: