ještě než začneme s věrným poslechem 

Na této stránce naleznete několik důležitých podsekcí, věnujících se jednotlivým hifi komponentům (podsekce repro, zes, gramo, cd, mgf, md, am/fm, eq a j.), ale i poslechovému prostoru nebo lidskému sluchu a konečně i stručné historii velkých hráčů. Doporučuji přečíst, není to tak strašné :) Níže na této vlastní stránce jen takové spíše obecné pojednání o celkovém konceptu/přístupu, odkaz na diskusi s anketou... a jedno veledůležité varování :)

Varování!

Veškeré texty dále uváděné čtete výhradně na vlastní nebezpečí :) Jedná se spíše o malý blog, vyjadření mých skromných poznatků a zkušeností získaných za opravdu mnoho let aktivní  činnosti v oboru; berte  jej však jen jako střípek do Vaší mozaiky cesty za poznáním pravdy; rád se nechám poučit a jakékoli případné nepřesnosti napravím. Kdo však věčný hifišťoural, přetrhdílo či snad hotový webhejtr jest, ten nechť prosím zavčas stiskne Ctr+F4 :)  děkuji za pochopení

VÝBĚR HIFI v prvním kroku je třeba se zamyslet nad projektovým rozpočtem, od kterého se bude odvíjet výsledná zvuková kvalita hudebního řetězce (ev. i morální a technická životnost); Měl jsem tu třeba klienta, který se přiznal, že má kolo za padesát (tkč), najede ročně taky padesát (km) a původně chtěl rozpočtovat na (každodenní) poslech 10tis (což neodsuzuji, pouze připomínkuji :)) pak se zamyslete, jaký bude zdroj zvuku a nutné konektivity/funkcionality, u vysokých investic a ambicí zohledněte i poslechový prostor (viz dále).  Žánrové hudební preference nemají většinou na rozhodování zásadnější vliv (i když posluchači jazzu a profesionální hráči HN mohou preferevat středovou ekvalizační úchylku). 50-80% Vašeho úsilí (= čas a peníze) při výběru hi-fi doporučuji dříve či později investovat do reprosoustavy, která bude mít nejzásadnější vliv na výsledný zvukový výsledek. Přestože nejčastěji řeším "teplé" analogové instalace, velmi často se setkávám i poptávky s moderními technologiemi, proto krátce zmíním hned na začátku:

Ozvučení iPhonů, tabletů a PC/notebooků - pomineme-li vstupní zařízení a hudební soubory často nevalných kvalit, i zde se vyplatí nějaké relativně kvalitnější ozvučení. Nabízí se použít bezdrátový přenos přes Wi-Fi nebo Bluetooth receiver (od ca 800,-kč) napojený na libovolný zesilovač (v jedné restauraci jsem takto nachystal lampovou gramoskřín Telefunken z 50.let a výsledný vizuální ale i zvukový dojem byl nepřekonatelný) :)

Ozvučení TV, domácí kino - domáci surround systémy jsou dnes spíš trochu na ústupu, podobně jako 3D televisory (i když to byl tedy úplný propadák). Kvalitních filmů moc není, pokud ano, tak zas není čas na sledování, spousta manželek ani tolik reprobeden chlapům doma nedovolí atp :) . z hlediska zvukového jeví se jako řešení nejhorší použití malých satelitků případně doplněných subwooferem (zvuk bude nekoherentní, i když u filmů může se jevit jako atraktivní, viz např. systémy Bose). Doporučuji investovat do kvalitní (ve velkých prostorech třeba sloupové) reprosoustavy, pro větší efekt doplněné o akt. SW - už toto řešení Vás bude katapultovat do úplně jiných "filmových" zážitků. Komu toto stereo řešení nebude stačit, pak se nabízí přechod na 5.1, a podle velikosti prostoru nadimenzovat a rozmístit zadní efekty a filmový zážitek se ještě drobítek zlepší rozšířením o prostorové efekty kolem. Dialogový (centr) box se občas dá vypustit v případech, kde vzdálenost předních reprosoustav je výrazně menší než jaká je vzdálenost repro/TV- posluchač (tzn. repro hned po stranách TV). 7.1/7.2 řešení je vhodné do velkých prostor, kde se především předpokládá použití LCD projektoru, a kde jest tím pádem třeba sjednotit zvukové a obrazové těžiště tím, že se pár efektových repro zavěsí někam nad plátno. Filosofickou otázkou však zůstává, jestli není lepší (po)citovou investicí návštěva klasického biografu (záměrně jsem nenapsal Cinema Multiplexů) - podpořime tím totiž i dobrou věc.

pořizovat zboží nové nebo použité? Osobně se mi osvědčilo (nejen v tomto oboru, týká se to většiny spotřebního zboží kromě telekomunikací a IT) vybírat zboží použité, resp. zboží vyrobené dříve, kdy doba nebyla tak dynamická a hektická, předpokládala se delší morální a tedy i technická životnost, produktové cykly byly delší takže výrobci měli více času na potřebný zdlouhavý vývoj a testování a díky absenci internetu musela prodávat zvuková kvalita, nikoliv design (všimněte si, kolik lidí má tendenci vybírat hifi jen pocitově - podle vzhledu a na internetu). Výrobci se ve zdravé soutěži předháněli kdo bude technicky sofistikovanější, netrpěli tržním stresem a nutností snižování nákladů za každou cenu a na úkor kvality a spolehlivosti, fluktuace zaměstnanců byla menší a know-how bylo kontinuálnější. Výsledkem je, že poctivě navržený (třeba) japonský hi-fi přístroj s 40ti letým nájezdem/náskokem bude mít velmi pravděpodobně nesrovnatelně dokonalejší zvuk a často vydrží ještě mnohem déle než dnešní, byť i drahá, čínská produkce (která je navíc prakticky neservisovatelná). A to proti Číně fakt nic nemám, vždyť nám dala papír, kompas a střelný prach :)

Pokud nejste vyloženě zkušený nakupující, platí opět obecně, že místo riskování je vhodné spíše vybírat s rozvahou a u osvědčených prodejců, znalých tematiky; protože jen takovým dlouhodobě záleží na jejich dobrém jménu a pověsti.

Pravidla, rady, doporučení při výběru? rozhodně nehledat pravdu ve víně :), ale ani v internetu, internetových fórech a diskuzích; většina přispěvovatelů jsou často laici a amatéři různých povah a zaměření (ješitové, naivkové, věřící, nevěřící, nepřející, ...). Ti zkušení a oborově zdatní většinou nemají potřebu (a hlavně prosímvás čas) toto prostředí vůbec vyhledávat. Z vlastní zkušenosti si troufám hádat, že 80-90% příspěvků je nutno brát (slušně řečeno) s velkou rezervou, a to především v naší rodné kotlině (zahraniční fóra nejsou o moc lepší). Čtení Hi-tech literatury či návštěva Hi-end studia často končí špatně nebo draze (aneb pamatujete na pohádku o císařových nových šatech?) Známí, stejně jako např. protekce u doktorů, to je většinou také cesta slepá, protože opět ne každý "typický známý" má tolik potřebné a hlavně široké zkušenosti. Pokud nemáte nějaký jiný opravdu referenční a ověřený kontakt, zbývá pátrání či samostudium, či postup metodou pokus-omyl (kdo má čas/peníze). 

mmch, zajímavý článek a následná ohnivá diskuse na toto thema se kdysi rozhořela na AV manii u článku, který se mnou napsal jeden můj původně klient a tehdy i nadšený redaktor e15; odkaz níže, kdo může, prosím nechť klidně přidá svoji zkušenost: